Sõidumeeriku tööga manipuleerinud välismaalane sai 11 päeva aresti

6. mail peeti Alutaguse vallas Jõhvi-Tartu-Valga maantee ääres kinni 32-aastane Poola kodanikust veokijuht, kes manipuleeris sõidumeeriku andmetega ning sai karistuseks 11 päeva aresti ning rahatrahvi.

Ida prefektuuri liiklusgrupi välijuht Annika Elmi sõnul märkasid 6. mail politseinikud tee ääres seisvat veokit, mille juht askeldas auto ja haagise vahel. „Politseinikele tundus selline tegevus kummalisena ning tekkis kahtlus, et juht võib paigaldada või eemaldada sõiduki käigukastil asuvale liikumisandurile seadet, mis võib muuta sõidumeeriku näite,“ rääkis Elm.

Asjaolude kontrollimisel selguski, et juht oli just paigaldanud andurile magneti, et edasi sõita niiviisi, et sõidumeerik ei salvestaks tegelikku sõiduaega, vaid salvestaks sõidu ajal hoopis puhkeaega.

Veokijuhi suhtes alustati väärteomenetlus, mille käigus avastati veel mitmeid erinevaid erialaseid rikkumisi, sealhulgas seda, et juht oli sarnasel viisil sõidumeeriku näitusid manipuleerinud ka eelneval päeval.

Lisaks oli antud juht Eestis kriminaalkorras karistatud liiklusõnnetuse põhjustamise eest ning antud karistus oli kehtiv. 8. mail toimunud kohtuistungil mõistis Viru Maakohus mehele karistuseks 11 päeva aresti ning rahatrahvi.

„Kui nii raske sõiduki juht vajub mikrounne ning sõidab näiteks otsa sõiduautole, võivad tagajärjed väiksemas sõidukis viibijatele olla surmavad,“ toonitas Annika Elm rikkumise tõsidust.

Tema sõnul on manipulatsiooni juhtumite tuvastamine nii Ida prefektuuris kui ka kogu PPA-s viimastel aastatel olnud olulises tõusutrendis ning tegemist on igapäevaselt kasvava probleemiga, seda nii Eesti kui ka välisriikide vedajate seas.

Eelmisel aastal tuvastati PPA-s 153 manipulatsioonijuhtumit, neist 87 Ida prefektuuris. Sel aastal on PPA-s tuvastatud 37 manipulatsioonijuhtumit ning neist 17 Ida prefektuuris.

Eelmise aasta jooksul juhtus veoautode osalusel Eestis 68 liiklusõnnetust, milles hukkus 10 ning viga sai 96 inimest.

Sõidumeeriku töö häirimine ehk manipuleerimine on üks kõige raskemaid väärtegusid järgnevatel põhjustel:

  • Juht varjab oma tegelikku tööaega sõites lubatust rohkem ja rikkudes töö-, sõidu- ja puhkeajale kehtestatud nõudeid.
  • Sõites lubatust rohkem tekib olukord, kus juht teeb tööd suuremas ulatuses, mis omakorda tähendab üle töötamist ja võib põhjustada olulist väsimust. Väsinud juht on aga liikluses ohtlik nii endale kui ka teistele liiklejatele. Ta võib olla sama ohtlik kui joobeseisundis sõiduki juhtimine. Kuna tegemist on suure veoki ja koormatud haagisega, siis võivad tagajärjed liikluses olla väga tõsised.
  • Magneti kasutamine võib mõjutada ka sõiduki tehnilist seisukorda. Näiteks ei pruugi toimida pidurdussüsteem.
  • Lisaks liiklusohule on tegemist ka majanduslike konkurentsiküsimustega. Manipuleerijad kahjustavad ausate vedajate huve, kuna suudavad pakkuda soodsamaid veohindasid, sest nad on arvestanud sellega, et rikkumiste toimepanemine annab neile eelise (näiteks kiirem kauba vedamine).

Andra Jundas
PPA pressiesindaja
53 069 928
3372249