Eesti-Vene piiri ületamise kord

Eesti ei tunnusta Vene Föderatsiooni mittebiomeetrilisi passe

Alates 01.10.2025 ei saa Venemaa Föderatsiooni kodanikud, kes omavad Euroopa Liidu liikmesriigi elamisluba kasutada enam Eesti välispiiri ületamiseks mittebiomeetrilist passi. Peale seda on Politsei- ja Piirivalveametil piirikontrolli käigus kaalutlusõigus, mille kohaselt võib ühekordselt aktsepteerida tunnustamata reisidokumenti. Tegemist on ühekordse otsusega, kus võetakse arvesse nii kehtiva elamisloa olemasolu, kui ka muid humaanseid asjaolusid.

Rohkem infot Välisministeeriumi kodulehel

Ühtne piiriületuse ootejärjekorra infosüsteem

2011. aastal muutus Eesti-Vene piiril piiriületamise kord. Uue korra järgi loodi ühtne piiriületuse ootejärjekorra infosüsteem, mida kasutatakse kolmes Eesti maanteepiiripunktis (Eestist väljuval suunal): Narva- Ivangorod (hetkel sõidukitele suletud), Koidula- Kunitsina Gora ja Luhamaa - Šumilkina. Iga maanteepiiripunkti lähedale on loodud ka ooteala, kus saavad autojuhid piiriületusaega oodata.

Ootealateenust korraldavad GoSwift OÜ (andmebaas), OÜ Collade (Luhamaa ooteala), Railservis AS (Koidula ooteala), AS Transservis-N (Narva ooteala) ja AS Silport Kinnisvara (Sillamäe ooteala). Viimased kaks on alates 01.02.2024 ajutiselt suletud seoses Ivangorodi piiripunkti rekonstrueerimistöödega, mille tõttu ei toimu Narva-Ivangorodi piiripunktides sõidukite liiklust.

Luhamaa ja Koidula piiripunkti kaudu Venemaa Föderatsiooni liikuvad inimesed ja veetavad kaubad läbivad täieliku tollikontrolli, seoses sellega tuleb varuda piiriületuseks aega, sest täieliku tollikontrolli teostamine on ajamahukas.

Millised on piiriületuse korra eesmärgid?

  1. Piiriületuse ootejärjekorra infosüsteem annab võimaluse piiriületuse aega planeerida. Kui piiriületajal tekib vajadus oodata piiriületusaega, siis saab seda teha spetsiaalsetel ootealadel.
  2. Teades piiriületuse aega, saavad sõidukiga piiriületajad saabuda piirile määratud ajaks, mis kaotab vajaduse oodata piiriületust elavas järjekorras.
  3. Liiklusohutuse tagamine ja piiriületuse sujuvuse tagamine (süsteemi kasutamine aitab hajutada reisijate piirile saabumist)

Mis on ühtne piiriületuse ootejärjekorra infosüsteem?

Ühtne piiriületuse ootejärjekorra infosüsteem on elektrooniline andmebaas piiriületuse aja broneerimiseks. Kolme piiripunkti teenindavat, ühtset infosüsteemi peavad kasutama kõik piiriületajad, sõltumata sellest mis riigis nad elavad või mis liiki sõidukit kasutavad. Teenust osutatakse eesti, inglise ja vene keeles.

Ühtse piiriületuse ootejärjekorra infosüsteemi nimi on GoSwift. Piirületuse süsteemi on loonud GoSwift, vastavalt PPA poolt antud haldusülesande raames.

Kuidas on võimalik piiriületuse aega broneerida?

GoSwifti saab piiriületuse eelbroneeringuid teha eesti, inglise ja vene keeles, edastades selleks andmed sõidukite ja isikute kohta, kes piiriületust planeerivad. Seda saab teha:

  1. Veebiaadressidel www.eestipiir.ee või www.estonianborder.eu
  2. Helistades broneerimiskeskuse telefoninumbril +372 6 989 192
  3. Ilma eelbroneeringuta piirile saabunud sõiduk saab üldisesse järjekorda registreeruda ka piiripunkti läheduses oleval ametlikul ootealal, ooteala teenindaja abil. Piiripunktis ootejärjekorda registreerida ei saa.
  4. Piiriületuse aega saab broneerida veoautodel kuni 90 ja sõiduautodel kuni 45 päeva ette.

Infot ootealade tasude kohta leiab www.eestipiir.ee lehelt.

Milliseid andmeid tuleb edastada?

Broneeringu tegemisel on tarvis esitada andmed piiriületust planeerivate isikute ja sõidukite kohta.

Kaubaveokid peavad edastama tollidokumendi MRN numbri või deklareerima, et nad ületavad piiri ilma koormata.

Millised on broneeringu eest tasumise võimalused?

Eesti pankade kliendid saavad broneeringu eest maksta internetis pangaülekandega või krediitkaardiga. Telefoni teel broneeringut tehes, saab maksta mobiilimakse või krediitkaardiga.

Ülejäänud reisijad saavad maksta üksnes krediitkaardiga ja sea nii interneti kui telefoni teel kohta broneerides. Kõik, kes on teinud endale infosüsteemis kasutajakonto, saavad tasuda broneeringu eest ettemaksukontolt.

Ootealal saab maksta nii deebetkaardiga, kreeditkaardiga kui ka sularahas. Broneering hakkab kehtima pärast makse sooritamist.

Mis on ooteala?

Ooteala on riigipiiri lähistel olev ametlik parkimisala, kus toimub eelnevalt broneeringu teinud sõidukite kontrollimine, ilma eelneva broneeringuta sõidukite registreerimine ootejärjekorda ning sõidukite piiripunkti suunamine. Ootealale jõudnud sõiduk registreeritakse ja kui piiriületuse aeg on käes, suunatakse see piirile. Seda näeb ootealal elektroonsetelt tabloodelt.

Ootealad Eesti maanteepiiripunktide juures:

  1. Narva-Ivangorodi piiripunkti juures on kaks ooteala (sõidukite piiriületust ajutiselt ei toimu):

Narva ooteala sõiduautodele, bussidele ja kohalikele veoautodele (Transservis-N); Sillamäe ooteala veoautodele (Sillamäe Sadama AS).

  1. Koidula piiripunkti ooteala kõikidele sõidukitele (AS Railservis).
  2. Luhamaa piiripunkti ooteala kõikidele sõidukitele (Collade OÜ).

Ootealal on valgustus ja valve, sealhulgas videovalve ning olmejäätmete kogumise ja tualettruumi kasutamise võimalus. Piiriületuse ooteala teenuse pakkuja võib ootealal pakkuda ka muid teenuseid (näiteks kohvik).

Piiriületuse ooteala kasutamise eest võtab piiriületuse ooteala teenuse pakkuja tasu. Täpse hinnakirjaga on võimalik tutvuda GoSwifti veebilehel.

Millised on GoSwift süsteemi ajalised piirid?

Broneering annab ette tunniajase ajavahemiku, mille jooksul on planeeritud sõiduki piiriületus. Näiteks ajavahemikus 13.00 -14.00.

Nii eelbroneeringu kui ka üldisesse järjekorda registreerimise puhul peavad A, B ja D kategooria sõidukid saabuma broneeritud aja alguseks. C kategooria sõidukid 3 tundi enne broneeritud aega.

Üldisesse järjekorda registreerimisel tuleb arvestada asjaoluga, et selle puhul on raske prognoosida täpset piiriületamise aega, kuna järjekord liigub erineva kiirusega erineval ajahetkel, sõltuvalt piiriületajate arvust, ning sellest, kui palju on parasjagu sõidukeid, millel on piiriületamiseks eelisõigus. Kuna konkreetset piiriületusaega on keeruline prognoosida, teavitatakse inimesi eesolevate sõidukite arvust. Piiriületust on soovitatav oodata ootealal, kuid ootealalt väljas tuleb jälgida järjekorra liikumist ja oma kohta www.eestipiir.ee vahendusel. Teenusepakkujalt on võimalik tellida ka tasulist SMS-teenust piirijärjekorra kulgemise kohta.

Kohapeal organiseerib ootejärjekorda ning vastutab selle korraldamise eest ooteala haldaja.

Info selle kohta, kui palju sõidukeid on piiriületamise ootel, muutub pidevalt ajas. Seega on piiriületamist planeerides soovitatav kontrollida piirijärjekorra pikkust aadressidel www.eestipiir.ee või www.estonianborder.eu.

Millistel tingimustel saab piiri ületada eelisjärjekorras?

Eelisjärjekorda saab registreerida:

  1. Sõiduk, mis veab rahvusvahelise delegatsiooni liiget või välisriikide diplomaatilise esinduse või konsulaarasutuse töötajat;
  2. sõiduk, mille veoseks on ajatundlik kaup;
  3. sõiduk, millel on piiriületuseks rahvusvahelisest kokkuleppest või välislepingust tulenev eelisjärjekorraõigus;
  4. A või A1 kategooria mootorratas.

Neile sõidukitele saab broneerida koha eelisjärjekorras interneti teel, telefoni teel ja ootealal kohapeal. Kui ootealale saabub sõiduk, millel on õigus võtta koht eelisjärjekorras, antakse sellele esimene vaba piiriületuse aeg. Eelisjärjekorda teenindatakse elava järjekorra arvelt. Juhul, kui piirile saabub palju sõidukeid, millel on õigus eelisjärjekorras piiri ületada, saavad nad koha saabumise järjekorras.

Millised on GoSwift süsteemi õiguslikud alused?

Elektroonilist piiriületuse registreerimist reguleerivad õigusaktid:

  1. Riigipiiri seaduse §74
  2. Piiriületuse ootejärjekorra andmekogu põhimäärus
  3. Tolliseaduse §52 lõige 2
  4. Ajatundlike kaupade nomenklatuur

Lisainformatsiooni leiab: www.eestipiir.ee või www.estonianborder.ee.

Mida teha, kui inimene ei jõua määratud ajaks ootealale?

Piirijärjekorra koht broneeritakse 1 tunni sisse ning ootealale peaks saabuma ajavaruga enne ettenähtud aja algust. Kui isik jääb ootealale tulemisega hiljaks, ei tarvitse saada soovitud ajal piiri ületada.

Kui isik hilineb juba üle tunni ja selleks ka mõjuvat põhjust, siis broneeritud koht tühistatakse ja isikul tuleb võtta ootejärjekorras uus koht. Seda saab teha interneti või telefoni teel või kohe kohapeal ootealal ooteala töötaja abiga.

Erakorralised juhtumid (kui näiteks tee peal läks auto rikki) lahendatakse ootealal.

Mis saab, kui piiril on piiriseisakud?

Kui tekivad piiriületuse seisakud, kus piiripunkt või naaberriik ei võta sõidukeid vastu, siis ei ole võimalik broneeritud ajal piiri ületada. Niipea, kui sõidukeid hakatakse vastu võtma, suunatakse ootejärjekorras olevad sõidukid piiripunkti, alustades varasema ajaga broneeritud sõidukitest.

Kui piiriületuses toimub seisak, siis võivad sel päeval broneeritud ajad nihkuda. Samas on süsteem üles ehitatud viisil, et päeva jooksul peaks piiriületused jõudma ettenähtud ajagraafikusse.

Mida teha kui selgub, et tekib vajadus vahetada autot või juhti?

Ootejärjekorrasüsteemis saab piirijärjekorras olla ühekordselt üks isik ja sõiduk korraga. A, B ja D kategooria sõidukite puhul saab muuta ainult broneeringu aega ning seda kuni 3 korda ja kuni 3 tundi enne broneeringu aega. Kui soovitakse muuta autot, juhti või piiripunkti, siis on tegemist uue broneeringuga.

Autot ja juhti ei saa vahetada, kuid süsteemis on võimalus registreerida mitu juhti ning hiljem valida, kes sõidab.

Auto ja isik seotakse selleks, et hoida ära piirijärjekorra kohtade müümist, tühjade broneeringute tegemist ning kõigi ootejärjekorrakohtade täis broneerimist samadele isikutele või sõidukitele.

Kui midagi juhtub teel olles, mis tingib auto või juhi vahetamise, siis lahendab selliseid olukordi ooteala koostöös piiripunktiga.